Нова українська школа у Клесівській громаді

Весняного теплого дня 25 травня на шкільних подвір’ях відлунав останній дзвоник2017/2018 навчального року. А вже незабаром1 вересня 2018 року  по всій Україні стартує новий Державний стандарт початкової загальної освіти, що забезпечить реалізацію  Концепції Нової української школи. Нова законодавча база створить нові умови талановитій українській молоді для отримання конкурентної освіти європейського зразка, освітні реформи покликані істотно підвищити якість навчання і виховання майбутнього покоління. Для наймолодших жителів Країни знань відкриють двері у дивовижний світ вчителі, які як і учні стануть  першокласниками на порозі оновленої програми початково школи.

Новий Державний стандарт початкової освіти передбачає, що вчителі працюватимуть за іншими підходами, тому Міністерство освіти і науки України спільно з громадською спілкою «Освіторія», міжнародним фондом «Відродження» та студією онлайн-освіти EdEra провели навчання вчителів, які вчитимуть перші класи з наступного навчального року. Аби впевнено розпочати на старті впровадження освітнього проекту вся підготовча навчальна програма для вчителів складалася із етапів навчання на базі Рівненського обласного педагогічного інституту післядипломної освіти, участі у семінарах, методичних засіданнях, онлайн- конференціях.

Для забезпечення вирішення організаційних питань нового освітнього середовища урядом було прийнято постанову, що регулює використання освітньої субвенції на Нову українську школу, якою передбачено, що 40% цієї суми піде на закупівлю дидактичних матеріалів для 1 класу. Ще 40% коштів буде спрямовано на закупівлю сучасних меблів для початкових класів та 20% субвенції має бути використано на закупівлю комп’ютерного обладнання. Всі ці кошти можна буде використати лише на засадах співфінансування з місцевими бюджетами. Відповідно до розпорядження КМУ№929-р від 18.12.2017 року з нерозподільних видатків освітньої субвенції у 2017 році виділено на Клесівську селищну раду 77427 грн. та на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» відповідно до Постанови КМУ №237 від 04.04.2018 виділено 80279грн.. На черговій сесії Клесівської селищної ради у травні місяці з місцевого бюджету здійснено дофінансування за рахунок власних коштів  селищної ради  – 54491 грн. Загальна сума коштів становить –  212197грн., на яку буде придбано: 10 ноутбуків,10 принтерів, 10 ламінаторів,  папір та витратні матеріали до принтера та ламінатора.На закупівлю сучасних меблів (стіл учнівський одномісний, стілець) для початкових класів нової української школи  обсяг субвенції становить 169147грн., (власні кошти співфінансування -30653грн.). На закупівлю дидактичних матеріалів для учнів початкових класів, що навчатимуться за новими методиками відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року виділено193905 грн. субвенції з державного бюджету та 21595грн. з  бюджету Клесівської селищної ради.На здійснення витрат на відрядження вчителів, асистентів вчителів закладів загальної середньої освіти з інклюзивним та інтегрованим навчанням та заступників директорів закладів загальної середньої освіти для підвищення кваліфікаціїз державного бюджету передбачено 30745грн. субвенції.

Конституційним обов’язком батьків є утримання своїх дітей до повноліття. Законом України «Про освіту» на батьків покладена відповідальність за фізичне здоров’я та психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей. Від сім’ї починається шлях дитини до пізнання світу, свого ставлення як особистості, шлях до шкільного навчання.

Один із принципів Нової української школи – партнерство, у тому числі між школою та батьками. Батьки можуть створювати свої органи громадського самоврядування, а отже – впливати на освітній та виховний процес. Усі навчальні заклади, які отримують публічні кошти (це, наприклад бюджетні кошти та благодійні) зобов’язані оприлюднювати свій кошторис та інформацію про витрати.

Також відповідно до нового Закону України «Про освіту»  дитина не зобов’язана, а має право навчатися в закладі освіти, на території обслуговування якого вона проживає. Відповідно  до абзаців другого і третього,  частини 1 статті 13 Закону України «Про освіту» кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту, що найбільш доступний та наближений до місця проживання. Проте якщо батьки  бажають віддати свою дитину в початкову школу, яка не  закріплена за місцем проживання – вони можуть це зробити.  Для цього  необхідно подати заяву на зарахування в обрану школу на вільні місця. Зарахування на вільні місця відбуватиметься за результатами жеребкування, основні положення якого передбачені частиною 2 розділу 4 «Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної  середньої освіти» затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України 16.042018року. У зв’язку з цим дуже важливо, щоб і батьки, і вчителі,  чітко розуміли, що прийняття закону лише відкриває великі можливості, але для того, щоб ними скористатися необхідні загальні зусилля і клопітка щоденна праця.

Що ж включає в себе психологічна готовність до навчання в школі? Шановні батьки! Важливим є те, що майбутній школяр «починається» з позитивного ставлення до школи, бажання вчитися, прагнення до здобуття знань. Величезну роль у прояві такого ставлення відіграють правильне уявлення дітей про навчальну працю та шкільне життя.Вони допомагають збагнути дітям всю серйозність навчальної діяльності та відповідально ставитися до учнівських обов’язків. Вам треба пам’ятати це, щоб роботу в цьому напрямку будувати на перспективі радісного очікування дня, коли малюк стане школярем: постійно переконувати, що навчання в школі – це серйозна праця, унаслідок чого дитина дізнаватиметься щось нове. Не варто залякувати труднощами, що можуть вплинути на навчання. Треба пам’ятати про те, що в школі часто буває робота не цікавою, але важливою, яку потрібно виконувати. Варто формувати вміння доводити почату справу до кінця, переборювати труднощі, переживати задоволення від зробленого, не засмучуватися невдачею.

Прагнення йти до школи живиться передусім пізнавальною спрямованістю дошкільника, яка розвивається на основі властивої дітям допитливості і на кінець дошкільного дитинства набирає форм пізнавальної активності. Тому батьки повинні сприяти формуванню допитливості, здатності розділяти відоме й невідоме, переживати почуття задоволення від набутих знань, радості й захоплення від виконання інтелектуальних завдань.

Розумова готовність дітей до школи не зводиться тільки до оволодіння певною сумою знань про навколишнє. Важливий не тільки обсяг тих знань, які має дитина, скільки їх якість, ступінь усвідомленості, чіткість. Саме тому  важливо не вчити дитину читати, а розвивати мовлення, здатність розрізняти звуки, не вчити писати, а створювати умови для розвитку моторики і особливо рухів руки і пальців.

Необхідно розвивати у дітей здібності слухати, розуміти зміст прочитаного, вміння переказувати, проводити зорове зіставлення. Розумова готовність визначається як умінням дошкільника розв’язувати прості задачі, робити звуковий аналіз слова або зв’язно розповідати про зображення на картинці, так і тим, якою мірою доступні операції аналізу, синтезу, порівняння, класифікації.

Є діти, які не досягають такого рівня розумового розвитку, за якого вони можуть успішно включитися в навчальний процес, зазнають у першому класі значних труднощів, навіть в умовах незалежного індивідуального підходу до них. У таких випадках очевидна не готовність до навчання.

Необхідно, щоб дитина вміла слухати дорослого і сприймати його вказівки, керуватися ними під час занять, усвідомлювати необхідність запитати, якщо завдання  не зрозуміле, оцінювати свою роботу.

Вольова готовність дітей до школи означає здатність керувати своєю поведінкою, довільно спрямовувати свою психічну діяльність. Саме певним рівнем вольового розвитку маленького школяра обумовлюється його здатність зосереджуватися на виконанні шкільних завдань,скеровувати увагу на уроці, довільно запам’ятовувати й відтворювати матеріал. Формуванню у першокласників відповідності за учнівські справи, сумлінного ставлення до своїх учнівських обов’язків сприяють розвинені батьками в період дошкільного дитинства мотиви елементарної обов’язковості правил поведінки  та вимог дорослих. Тому важливим завданням у період підготовки дитини до школи має стати виховання у майбутніх школярів почуття відповідальності, самостійності, організованості, готовності трудитися; формування правильних моральних уявлень, готовності поділитися, поступитися, прийти на допомогу. Обізнаність із моральними нормами, які визначають людські взаємини, здатність дотримуватись правил поведінки в колективі- надійний компас для новачка в новому середовищі.

Одне з першочергових завдань сім’ї, у забезпеченні загальної готовності дитини до школи полягає у тому, щоб сприяти її нормальному фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь самообслуговування і побутової праці. Туди входить піклування батьків про нормальне харчування малюка, загартування організму, медичне обстеження.

Успішність навчання в школі багато в чому залежить від функціонального розвитку і стану здоров’я дитини. Дитячий організм сприятливий до негативних зовнішніх впливів через морфологічну та функціональну незавершеність усіх систем і органів.

Навантажень зазнає несформований опорно-руховий апарат, коли доводиться протягом тривалого часу утримувати статичну позу. Тому треба слідкувати, щоб у дитини не відбулося викривлення хребта.Слабко розвинені також дрібні м’язи кисті, тому в дітей часто втомлюється рука. Ступенем розвитку вищої нервової діяльності зумовлені незначна кількість уваги, недостатність внутрішнього гальмування, швидке зростання збудження, що зовні виявляється у зайвій рухливості та чисельних відволікань від діяльності, коли вона вимагає зосередження. Усе це необхідно враховувати дорослим, будуючи свою взаємодію з дитино.

Психологи підкреслюють, що підготовка до школи повинна полягати не тільки і не стільки в навчанні дитини спеціальних знань і вмінь, скільки в загальному розвитку її розумових здібностей і пізнавальних інтересів, у формування вміння спостерігати й узагальнювати явища і на основі цього робити певні висновки.

Зміна освітнього середовища – це зміна ставлення до дитини: повага, увага до неї і прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання.Саме такою буде Нова українська школа.

Тож щасливого старту, шановна кагорта вчителів, батьків і найдопитливіших первачків!

 

Відділ освіти, культури, молоді та спорту

Клесівської селищної ради